Soczewica Bieługa w pomidorowo-kokosowo-orzechowym łagodnym sosie.

bieluga1

Ten sos to podwójny comfort food: bardzo szybko się go robi, a jest pyszny, słodkawy od mleka kokosowego i cebuli, ze świeżą, pomidorową nutą. To moja awaryjna potrawa, bo zawsze mam w szafkach kartoniki passaty, puszki mleka kokosowego i jakiś rodzaj soczewicy. Dwadzieścia minut i obiad gotowy.

Potrawy ze strączkowych często trudno przygotować spontanicznie: namaczanie fasoli/ciecierzycy i długie gotowanie wymaga czasu i planowania. Soczewica jest wyjątkowa, bo można przygotować ją z doskoku, a i gotuje się szybko. W przypadku tego sosu warto użyć twardszej odmiany, np. czarnej soczewicy, znanej u nas pod bzdurną nazwą Beluga. To kalka z angielskiego – czarna soczewica przypomina wyglądem kawior z ryby, która po polsku (i rosyjsku, bo zamieszkuje głównie tamtejsze rzeki) nazywa się Bieługa. Bezmyśnie używana „Beluga” jest wzięta bezpośrednio angielskiej pisowni nazwy tej ryby. Ugotowana Bieługa wizualnie rozczarowuje: lśniące, okrągłe czarne paciorki zmieniają się w zielonkawe dyski, podobne do zwyczajnej zielonej soczewicy. Na szczęście smak i konsystencja są ciekawe, Bieługa pozostaje zwięzła i nie rozpada się (stąd prędzej użyłabym jej do sałatek, niż np. zupy). Niestety jest droższa niż popularne odmiany. No, ale do rzeczy:chilliveg2

Soczewica Bieługa w pomidorowo-kokosowo-orzechowym łagodnym sosie:

  • 300g czarnej soczewicy (może być inna twarda odmiana, np. zielona),
  • 1 spora cebula,
  • 2 ząbki czosnku,
  • chilli w płatkach,
  • oliwa,
  • puszka mleka kokosowego o wysokiej zawartości tłuszczu (żadnych wersji light!),
  • 500ml passaty pomidorowej,
  • 2 czubate łyżki wiórków kokosowych,
  • 1/4 szklanki nerkowców lub innych słodkich orzechów (np.migdały) – opcjonalnie,
  • sól, pieprz.

Ugotuj soczewicę al dente – Bieługa jest gotowa po ok. 15-20 minutach. Pokrój drobno czosnek i cebulę. Podsmaż je na oliwie razem ze szczyptą chili. Kiedy zrobią się szkliste, dolej passatę i redukuj sos przez kilka minut. Gdy się  trochę zagęści, dodaj mleko kokosowe i porządnie wymieszaj. Redukuj jeszcze chwilę, sos powinien być dość gęsty. Dorzuć 2 czubate łyżki wiórkow kokosowych. Możesz dodatkowo zagęścić sos 1/4 szklanki zmielonych nerkowców albo migdałów. Kilka minut przed końcem gotowania dodaj soczewicę – niech przejdzie smakiem sosu, ale nadal pozostanie zwarta.

Sos ma delikatny smak, więc pasują do niego niezbyt przytłaczające dodatki: bulgur, kuskus, biały albo naturalny ryż. Nie próbowałam tego jeszcze, ale pewnie bo rozrzedzeniu warzywnym bulionem mógłby być niezłą zupą. Jedno jest pewne: sos smakuje niebo lepiej, niż wygląda.


Nasiona roślin strączkowych na talerzu

Nasiona roślin strączkowych na talerzu

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s