Bakłażanowo-pomidorowa lazania z wegańskim beszamelem.

beszamel1

Nie samym hummusem człowiek żyje. Wegańskie i wege jedzenie to szczęśliwie nie tylko zdrowe papki. Kiedy tęskni mi się za śródziemnomorskimi wakacjami i śródziemnomorskim jedzeniem, robię wegańską lazanię. Najbardziej lubię szpinakowe i grzybowe nadzienie, a tym razem zrobiłam takie (to po prostu gęstsza wersja sosu alla Norma). Zweganizowałam przepis na beszamel, więc lazania jest naprawdziwsza, z zapieczoną na złoto skórką, soczystym wnętrzem i masą pomidorowego sosu. Mniamm.

Beszamel z poniższego przepisu jest szokująco podobny w smaku do mleczno-maślanego oryginału. Można podlać nim podgotowane pory/kalafior i zapiec, można dodać trochę płatków drożdżowych (zamiast sera) i mamy wegańską wersję sosu Mornay. Liczbę płatów na lazanię podaję w przybliżeniu – moje naczynie do zapiekania jest duże i płaskie, stąd tylko 2 warstwy makaronu. Razowe płaty są łatwe do kupienia i zdrowsze od pszennych, a zapieczone praktycznie nie różnią się od nich smakiem.  Anegdota. Uważa się, że beszamel to francuski sos, tymczasem najprawdopodobniej wymyślili go Włosi za czasów Katarzyny Medycejskiej, a do francuskiej kuchni przenikł później i został tam na dobre.beszamel2

Bakłażanowo-pomidorowa lazania z wegańskim beszamelem:

  • makaronowe płatki do lazanii – u mnie 12 sztuk (2 warstwy po 6 listków)

Nadzienie pomidorowo-bakłażanowe:

  • 3 duże bakłażany,
  • 0,75-1l przecieru pomidorowego,
  • 3 ząbki czosnku,
  • 2-3 łyżeczki oregano,
  • szczypta chilli w płatkach,
  • sól i pieprz.

Wegański beszamel:

  • kilka łyżek oliwy z oliwek,
  • 2 kopiaste łyżki mąki pszennej,
  • ok 1.5-2 szklanki roślinnego mleka bez cukru (tutaj: migdałowe),
  • szczypta czosnku w proszku (opcjonalnie),
  • szczypta curry (opcjonalnie),
  • szczypta gałki muszkatołowej,
  • sól i pieprz.

Zrób sos z tego przepisu, przy czym porządnie go podduś, żeby był gęsty. Przygotuj płaty lazaniowe zgodnie z przepisem na opakowaniu – niektóre wymagają wcześniejszego podgotowania, inne można używać surowe. 
W naczyniu do zapiekania ułóż warstwami sos i płaty makaronu. Są różne szkoły: niektórzy na dnie formy układają makaron, inni od razu sos. Ja wolę zaczynać od sosu (musi być tylko porządnie gęsty), wtedy moja lazania ma więcej warzyw, a mniej makaronu. Oczywiście wierzchnia warstwa to zawsze lazaniowe płaty.
Przygotuj beszamel. Przyda się do tego rondelek z grubym dnem i teflonowa łopatka (albo trzepaczka do sosów). Beszamel jest bardzo prosty w przygotowaniu, pod jednym warunkiem. Ponieważ sos trzeba cały czas mieszać, żeby wyszedł gładki, wszystkie składniki dobrze jest mieć od razu w zasiegu ręki. Tak, wiem, łopatką na zdjęciu poniżej zamieszałam wcześniej bakłażany, stąd te dziwne ślady.

beszamel4
Rozgrzej porządnie kilka łyżek oliwy. Wsyp po trochu mąkę, cały czas ucierając ją z oliwą – ma powstać lekka, biała zasmażka. Kiedy będzie gotowa, cienką strużką wlewaj mleko, cały czas ucierając sos na jednorodną masę. Mieszaj sos i redukuj go, aż zrobi się gęstszy. Dopraw gałką, solą i pieprzem (dla podkręcenia smaku lubię użyć szczypty curry i czosnku w proszku – w tradycyjnym przpisie ich nie ma). Kiedy sos będzie już gęstawy, polej nim równomiernie wierzch lazanii. Można dodatkowo zestrugać na wierzch trochę wegańskiego parmezanu albo posypać płatkami drożdżowymi. Zapiekaj całość ok 40 minut, aż lazania się zezłoci. Proporcje składników na beszamel i czas pieczenia są orientacyjne.

Ta-daaam, lazania gotowa. Nie wiem, czemu tak, ale najbardziej lubię ją na ciepło z kieliszkiem białego wina, a na zimno – z czerwonym winem. Enjoy.

beszamel5


Wegetariański obiad VII

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s