Superszybkie i zdrowe śniadanie. Kremowy pudding z szałwii hiszpańskiej.

chia4Zazwyczaj bardzo sceptycznie odnoszę się do kulinarnych mód. W jednym sezonie wszyscy jemy owsiankę, w kolejnym odkryliśmy kwas fitynowy, więc już jej nie jemy. Sałatki w słoikach? Zielone szejki? Jarmuż? Goji? Quinoa? Been there, done that.
Z drugiej strony nieustannie szukam tricków na przygotowanie jedzenia tak, żeby było zdrowe, dobre, nie wymagało za dużo czasu i energii.  Jeśli coś spełni powyższe warunki, z chęcią włączę to do swojego regularnego menu.
Do szałwii hiszpańskiej, czyli chia, podchodziłam jak do jeża. Jednoroczny chwaścik z Meksyku i Gwatemali, niegdyś środek płatniczy i pożywienie Azteków, a dziś hipsterów. Trochę za dużo nawet dla mnie ;) Ciekawość jednak zwyciężyła uprzedzenia i kupiłam chia. I dobrze, bo odkryłam kolejny hit śniadaniowy: najszybszy na świecie, wbrew pozorom niedrogi i zadziwiająco smaczny. Ale do rzeczy.

chia1Chia to niepozorne, drobne nasionka, zawierające w 100 gr prawie 17 gramów białka, ogrom omega-3, witamin i mikroelementów (pełne dane tutaj – klik). Dzięki dużej ilości przeciwutleniaczy szałwia działa też przeciwstarzeniowo (hurrraaaa! – starsza pani się cieszy). Prawdziwy superfood. Podobnie jak tapioka, nie ma własnego wyraźnego smaku i łatwo przejmuje smak dodatków. Można używać jej do wypieków, batonów, koktajli, albo przygotować szybki śniadaniowy pudding. Oto najprostszy, podstawowy przepis:

chia2

Pudding z chia – bez gotowania:
(na 1 porcję):

  • 2 czubate łyżki stołowe nasion chia,
  • szklanka ulubionego mleka o wyrazistym smaku (dobrze sprawdzi się: migdałowe, orzechowe, kokosowe),
  • ew. łyżeczka ulubionej substancji słodzącej – np. syrop daktylowy.

Jeśli pudding ma być na śniadanie, przygotuj go wieczorem – nie wymaga wiele zachodu, ale musi odstać kilka godzin (najlepiej całą noc). Zalej nasiona szklanką mleka, dodaj ewentualnie trochę substancji słodzącej, wymieszaj dokładnie. Po kwadransie wymieszaj jeszcze raz, bo puchnące nasionka mają tendencję do zbijania się w grudki, przypominające (obrzydliwość allert) żabi skrzek. Wiem, uprzedzałam. Odstaw pudding do lodówki na noc. Rano jest gotowy do jedzenia – bardzo przypomina pudding z tapioki. Ziarenka pochłaniają płyn, przejmują jego smak i puchną do postaci żelowatych kuleczek.
Pudding jest delikatny i fajnie uzupełnić go wyrazistymi dodatkami. W przeciwieństwie do suchej owsianki, która prosi się o soczyste dodatki, pudding jest wodnisty i pasuje do niego coś chrupiącego i wyrazistego – orzechy, pestki, twarde albo kwaskowate owoce: borówki, maliny itp. Pudding można też spokojnie wypić – ma konsystencję przypominającą bubble tea. Szałwia na tyle łatwo przejmuje smaki, że codziennie można zrobić nową wersję śniadania, używając różnych rodzajów mleka: kokosowego, migdałowego, orzechowego.

chia3Z uwagi na dużą zawartość białka i substancji odżywczych chia jest świetna dla zabieganych, uprawiających sport ludzi. Suche ziarna bez dodatkowej obróbki można dodać do przed- i potreningowych koktajli. Większość źródeł – łącznie z opakowaniami nasion – podaje jednak, że nie powinno się spożywać więcej, niż 150 g chia dziennie. Dlaczego? Jeszcze nie odkryłam. Jeśli ktoś wie, niech mnie oświeci :)
Wbrew pozorom szałwia nie jest także droga. Nasiona, które kupuję w stacjonarnym sklepie, kosztują ok 14 zł za ćwierćkilową paczkę, czyli 56 zł za kilogram. Na porcję używa się 2 łyżki stołowe – ok 20 g nasion – więc koszt śniadaniowej porcji jest niewielki. Same plusy. Przygotowanie puddingu jest na tyle niekłopotliwe, że zaczęłam jeść go na śniadanie zamiennie z „całonocną” owsianką. W sezonie wakacyjnym na pewno będę zabierać szałwię na wyjazdy – nie zajmuje dużo miejsca, a jej obróbka nie wymaga kuchennego sprzętu.
A sam pudding? Wciąga! Rozgryzanie żelowych kuleczek przypomina mi trochę zgniatanie folii bąbelkowej. Nowe uzależnienie!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s