Przekąski treningowe – część 2. Figowe batony typu Raw Bite, Lärabar.

figobaton4Moje ulubione energetyczne batony to takie z suszonych owoców, typu Raw Bite albo Lärabar. Są pyszne, wegańskie, często także surowe i mają świetne, naturalne składy. Niestety cena nie sprzyja regularnym zakupom. Bardzo łatwo zrobić własną, ekonomiczną wersję takiego batonu, Jest równie dobra, równie zdrowa, a w cenie jednego kupnego batonu dostajemy ich ok. 4-6 (w zależności od użytych składników). Możemy też wymyślić dowolną kombinację smakową, niedostępną na rynku. Dziś prosta, trójskładnikowa i dwusmakowa wersja surowego batonu – podstawowy, dość szybki i niewymagający przepis. Figa – nie, nie z makiem – z kokosem. Jest pyszna i łatwo pochłonąć od razu połowę przygotowanych batonów.

figobaton1Krótki smrodek dydaktyczny – figowy baton to:

  • całe abecadło witamin (C, B1, B2, B6, PP, K, prowitamina A),
  • składniki mineralne  – figi mają ich najwięcej spośród suszonych owoców (batony, które zrobisz, mają tyle wapnia, co 2 szklanki mleka, oraz mnóstwo magnezu – hello, sportowcy i kawosze!),
  • duże stężenie przeciwrodnikowych polifenoli – żegnaj, starzenie się,
  • dużo cukrów prostych, sporo kalorii – w przypadku przekąski na trening to akurat zaleta.

A teraz przepis:

figobaton5

Figowe batony z kokosem:

  • krążek suszonych fig (200g),
  • ok. 1 szklanka nerkowców (ale lepiej mieć w zapasie jeszcze trochę),
  • ok. 1/3 szklanki wiórków kokosowych (jak wyżej),
  • ewent. łyżeczka oleju kokosowego.

Pokrój figi na drobne kawałki, usuwając szypułki i zalej wodą – jak najmniej, żeby ledwie przykrywała owoce. Jeśli są twarde, odczekaj nawet 20 minut. Przy miękkich wystarczy połowa tego czasu. Dzięki namaczaniu uzyska się lepką konsystencję, potrzebną do sklejenia batonu, oraz usunie nadmiar cukru. Z czasem wytrąca się i osadza w suszonych figach – to ten biały, lekko krystaliczny nalot na owocach.
W międzyczasie zblenduj orzechy do konsystencji kaszy gryczanej.  Oczywiście najwygodniej będzie to zrobić posiadaczom dużych, solidnych robotów kuchennych. Nerkowce są stosunkowo miękkie, więc nawet ręczny blender (żyrafa) spokojnie sobie z nimi poradzi. Namoczone figi odsącz, porządnie osusz ręcznikiem i zblenduj do konsystencji jednorodnej pasty. Dosyp 1/3 orzechowych okruchów (oraz ew. tłuszcz kokosowy) i blenduj jeszcze chwilę. Dodaj resztę orzechów oraz wiórki kokosowe i wymieszaj całość łyżką (nie chcemy, żeby orzechy zblendowały się całkowicie). Masa powinna zacząć się lekko zbrylać i gęstnieć. Jeśli jest za rzadka, dodawaj jeszcze wiórki i orzechowe okruszki. Pożądana konsystencja to taka, która pozwala lepić z masy nierozpadające się, zwięzłe kulki. Trudno podać dokładne proporcje składników – zarówno suszone figi, jak i nerkowce, mogą mieć różną twardość i różny stopień wilgotności. Lep na wyczucie :)

figobaton2

Wyłóż prostokątną formę (niedużą blachę, keksówkę albo pudełko śniadaniowe) łącznie ze ściankami papierem do pieczenia, pergaminem albo folią spożywczą. Gotową masę przełóż do formy i mocno uklep. Musi być mocno zbita i przylegać do ścianek. Możesz lekko przysypać ją wiórkami kokosowymi. Ubitą masę przykryj pergaminem, przyciśnij np. wieczkiem od pudełka śniadaniowego i obciąż, aby masa była mocno przygnieciona. Odstaw konstrukcję do lodówki co najmniej na całą noc, a najlepiej całą dobę. Pokrój zastygniętą masę na części wybranej wielkości. Każdy kawałek owiń w osobny pergamin i przechowuj w lodówce nawet do 2 tygodni – ale założę się, że znikną duuuuuużo wcześniej. Udanego treningu!

figobaton6

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s