Uniwersalne kluski z kaszy – polenta na szybko.

kasza1

Kojarzą mi się z PRLem, moją babcią i rosołem. Zapomniałam o nich na długie lata i przypomniałam sobie dopiero niedawno, w chwili zapaści finansowej. Kluski z kaszy. Są obłędnie proste, dobre, zdrowe, szybkie i tanie. Można wykorzystać je na mnóstwo sposobów, dowolnie doprawiać, jeść na wytrawnie i na słodko.  Tutaj w wersji kukurydzianej, klasyk to kasza manna.

Kluski z kaszy kukurydzianej:
[na 2 osoby]

  • 3/4 szklanki błyskawicznej kaszy kukurydzianej,
  • 1,5 szklanki wody,
  • szczypta soli.

Zagotuj w rondelku z grubym dnem wodę z solą. Gdy zacznie wrzeć, wrzuć kaszę i zmniejsz ogień. Gotuj kaszę, póki nie zgęstnieje i zacznie odstawać od ścianek. Kaszę kukurydzaną można mieszać z rzadka, nie grudkuje się i chyba mniej przywiera do dna garnka, manna wymaga trochę więcej zachodu. Ugotowaną kaszę przelej na suchy talerz albo szklaną deskę do krojenia. Wygładź do wybranej wysokości (0,5 cm jest ok) i odstaw w chłodne miejsce. Schłodzony placek pokrój ostrym nożem w kwadraciki. I tyle.

kasza3

W podobny sposób przygotowuje się włoskie gnocchi z polenty: zamiast wody używa się do mleka, a na koniec dodaje tarty parmezan, gałkę muszkatołową, masło i ewentualnie jajko. Takie kluski można potem zapiekać, odsmażać i używać dokładnie w ten sam sposób, co ziemniaczene gnocchi.

kasza2

Kluski z kaszy można urozmaicić przyprawami, kurkumą dla koloru, ziołami, parmezanem, gałką muszkatołową. Albo też przygotowac je w wersji słodkiej i jeść np z truskawkami na hulaszcze śniadanie albo obiad w gorący dzień (nieprędko). Ja moje kwadraciki najbardziej lubię w wersji wytrawnej, wrzucone do zupy, albo w towarzystwie grzybowego sosu.  Rozmarzyłam się.

Skomentuj

