Parmigiana w lekkiej odsłonie.

parmi_4

Parmigiana di melanzane. Włoska zapiekanka z bakłażanów, pomidorów i sera, bomba kalorii, smaku i kolorów. Bakłażany smaży się partiami w oliwie z oliwek, obkłada grubo serem, zapieka. Po solidnej porcji człowiek ma ochotę zwinąć się z kłębek i w promieniach słońca trawić przez kilka dni, jak wąż. Zmieniłam trochę sposób przygotowywania zapiekanki, odjęłam sporo sera i odchudziłam wersję oryginalną, nie ujmując smaku. Neapolitańska babcia pewnie by nie pochwaliła, za to parmigiana z kategorii superciężkiej przeszła do całkiem lekkiej.

parmi1

Lekka wersja parmigiany.

  • 5 średnich bakłażanów,
  • 2 puszki pomidorów / passaty,
  • 3 ząbki czosnku,
  • 2 łyżeczki oregano,
  • szczypta chilli w płatkach,
  • sól, pieprz,
  • oliwa,
  • 1/5 szklanki parmezanu lub odpowiednika, w wersji wegańskiej tyle samo płatków drożdżowych lub wegańskiego parmezanu (może być więcej),
  • opcjonalnie szczypta cynamonu i granulowany czosnek.

[Proporcje na sporą blachę. Bakłażanów musi być tyle, żeby po pokrojeniu w plastry grubości centymetra starczyło na dwukrotne wyłożenie blachy].

parmi3

Bakłażany pokrój w plastry grubości centymetra – wzdłuż albo w poprzek. Ułóż na blasze, skrop albo posmaruj pędzlem oliwą, posól. Dla fanów czosnku – plastry można dodatkowo posypać granulowanym czosnkiem, ale w daniu nie będzie brakowało też tego prawdziwego. Piecz w nagrzanym piekarniku, aż plastry zrobią się lekko przejrzyste, maślane i solidnie upieczone (25-45 min). W międzyczasie pokrój czosnek i podsmaż go na oliwie wraz ze szczyptą chilli i cynamonu. Cynamon jest opcjonalny, ożywia i podbija smak sosu pomidorowego. Używa się go często w tej funkcji w greckiej kuchni. Kiedy czosnek się zeszkli, dodaj pomidory/passatę, dopraw oregano i redukuj, aż sos zrobi się gęstszy.
Wyłóż naczynie do zapiekania połową upieczonych plastrów bakłażana. Możesz lekko przysypać je parmezanem. Na bakłażanowej warstwie rozprowadź równomiernie sos pomidorowy. Ułóż kolejną warstwę bakłażanów i zasyp ją gęsto parmezanem. Zapiekaj całość jeszcze co najmniej 20 minut. Gotową parmigianę przed podaniem warto mocno ostudzić. W wersji obiadowej pasuje do niej brązowy ryż, pęczak, albo kasza jęczmienna.

parmi_last

Zapiekanka w tej wersji jest o wiele mniej tłusta, unika się też smażenia. Wbrew pozorom nie wymaga wiele pracy, samo pieczenie zajmuje tylko trochę czasu.

Parmigiana świetnie się sprawdza, kiedy zaprasza się gości. Przygotowuję ją wtedy dzień wcześniej i tylko zapiekam w ostatniej chwili. Jeśli cokolwiek zostanie, zabieram do pracy. Zapiekanka jest dobra na zimno albo podpiekana na tostach. A jeśli chce się pobawić w neapolitańską babcię, można pokusić się o wersję full wypas z sosem z prawdziwych pomidorów, smażonymi bakłażanami, warstwami mozarelli albo fontiny i grubą pokrywą parmezanu.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s